Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Bukowskiego w Czerniewie

Felieton - Techniki uczenia się

Utworzono dnia 08.04.2020

Felieton 2

Techniki uczenia się

Do dobrego opanowania różnych umiejętności i wiedzy, kluczową sprawą jest pamięć. Pamięci nie posiadamy, my ją stale kształcimy. To ona czyni nas lepszymi uczniami, jeżeli potrafimy ją właściwie wykorzystywać. Każde doświadczenie życiowe rejestrowane jest w umyśle za pośrednictwem mózgu i systemu nerwowego. Dlatego właśnie możemy przypominać sobie nasze doświadczenia. Przeszłość przenoszona jest do teraźniejszości za pomocą obrazów mentalnych stanowiących odwzorowanie rzeczy postrzeganych przy udziale narządów zmysłów. Celem naszym (nauczycieli) jest pomóc uczniom w posługiwaniu się pamięcią. Dlatego rodzi się pytanie – dlaczego zapominamy?

Słabość zapisu pamięciowego jest spowodowana czterema czynnikami: - zapis słaby- gdy nie skupiamy całej uwagi na tym, co chcemy zapamiętać, - zapis nieużywany- materiał nie poddawany zabiegom odświeżania zapominamy w ciągu kilku dni, - zapis zakłócony- dowiedziono, że czynności zarówno bezpośrednio poprzedzające zapamiętywanie, jak i następujące zaraz po nim mają wpływ na ten proces, - represja- jest to metoda nieświadomego zapominania bolesnych treści.

W ciągu swojego życia mamy do czynienia z zapominaniem, które opisują wyżej wymienione cztery czynniki. Najważniejszą rzeczą jest nauczyć się jak sobie radzić z tymi czynnikami, a ścisłej powiedziawszy co robić, aby zapamiętać.

Najlepiej w procesie zapamiętywania skoncentrować się na następujących radach:

- kieruj całą uwagę na to, co chcesz zapamiętać, -staraj się zrozumieć to, co chcesz zapamiętać, - ucz się częściej i mniejszymi porcjami, - recytuj materiał po cichu lub na głos, - powtarzaj materiał dłużej, niż wymaga jego opanowanie, - ucz się raczej całości niż części, - ufaj swej zdolności zapamiętywania - warunki podobne do tych, w jakich się uczyłeś sprzyjają pamiętaniu, - zadania nie zakończone zapamiętuje się łatwiej niż zakończone, - coś, co kontrastuje z tłem, zapamiętujesz łatwiej, niż coś, co słabo się od niego odróżnia.

To, co w zapamiętywaniu jest ważne to czynnik czasu. “Powtórka matką nauki” prawda powtarzana od wielu wieków. Zresztą porównaj z zasadą nr 3,4,5.

Skuteczne uczenie się i zapamiętywanie ważnych dla nas informacji musi być procesem przemyślanym, w którym nasz umysł jest gotowy i otwarty do przyjęcia nowych informacji, a nie zmęczony po całym dniu nauki lub innym wysiłku umysłowym. Ważne, by naukę rozpocząć z pozytywnym nastawieniem. Nawet jeśli materiał nauczania nie jest ciekawy i wydaje się trudny, należy zapoznać się z nim z chęcią i podejść do nauki jak do przyjemności. Przyswajanie wiedzy to bardzo wyczerpujący proces, dlatego nie należy ignorować oznak znużenia i robić przerwy w nauce. Treningi pamięci, kursy szybkiego czytania, szybka nauka języka obcego – to coraz bardziej modne hasła, tym bardziej, że XXI wiek kładzie nacisk na rozwój zawodowy, wszechstronną wiedzę, kreatywność, bycie ekspertem w danej dziedzinie. Od małych dzieci wymaga się, by były geniuszami we wszystkim – w wieku kilku lat przedszkolaki chodzą na basen, pianino, lekcje gry na skrzypcach, języki obce, kółka teatralne, rytmikę itd. O ile dziecko przejawia zainteresowanie daną dziedziną, warto

go wspierać, rozwijać jego talenty i zachęcać do samorozwoju. Kiedy jednak nauka jest tylko chorą realizacją aspiracji rodziców, przestaje cieszyć i zaczyna kojarzyć się dziecku negatywnie.

Jakie metody szybkiej nauki oferuje współczesny rynek usług edukacyjnych? Wśród szerokiego spektrum możliwości rozwoju intelektualnego, najbardziej popularne kursy to:

· treningi pamięci, · kinezjologia,

· kursy szybkiego czytania,

· szybka nauka języków obcych,

· poprawa koncentracji uwagi,

· stymulacja potencjału umysłowego,

· treningi kreatywności, myślenie twórcze,

· metody motywacji.

Treningi pamięci odwołują się natomiast do bardziej precyzyjnych technik, jak:

· haki pamięciowe,

· metoda lokacji, · Główny System Pamięciowy, · Łańcuchowa Metoda Skojarzeń,

· zakładki pamięciowe, · pokój rzymski,

· mapy myśli.

2. Techniki szybkiego czytania

Jedną z typowych technik czytania, które mogą pomóc czytelnikowi przejść przez materiał w bardzo krótkim czasie, jest odczytanie pozycji i podpozycji przed zgłębieniem całego tematu. Jeśli dany rozdział traktuje o zagadnieniu, które jest potrzebne czytelnikowi, może on szybko prześledzić materiał, aby uzyskać podstawowe informacje na temat całego działu. Szybkie czytanie wymusza na umyśle ludzkim koncentrację na słowach-kluczach, które stanowią rdzeń całego tematu. Niestety, nawet ukończenie tysięcy kursów efektywnej nauki nie przyniesie wymiernych rezultatów, jeśli nie będą spełnione podstawowe warunki wstępne, a mianowicie – aura sprzyjająca uczeniu się.

Spokój i przyjazne otoczenie to konieczność. Efektywne uczenie się wymaga stworzenia odpowiedniej atmosfery do nauki. Jeśli hałas uniemożliwia skoncentrowanie się na nauce, dziecko nie może się skupić na książce i zapomni to, o czym czytało. Najlepiej jest rozpoczynać naukę, kiedy umysł jest czujny i świeży. Jeśli dziecko jest psychicznie zmęczone, nie zrozumie czytanego materiału, a tym bardziej nie utrwali go w pamięci długotrwałej.

 

Za BrainGym

M. Sautycz

Zegar

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Styczeń 2021
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Imieniny

OGÓLNOPOLSKA AKCJA EDUKACYJNA

LEPSZA SZKOŁA

PROJEKT EDUKACYJNY

Nie jest kolorowo

ZACZYTANI

 

sowa