Słuch fonematyczny
LOGOPEDA RADZI
W dzisiejszym mini-felietoniku chciałabym podzielić się z Państwem informacjami na temat słuchu fonematycznego tzn. zdolności precyzyjnego słyszenia i różnicowania dźwięków mowy. Dziecko musi wyodrębnić z potoku mowy wyrazy, w wyrazach – sylaby, w sylabach – głoski, a także uchwycić kolejność głosek w wyrazie. Musi też odróżnić poszczególne głoski, a zwłaszcza głoski dźwięczne, od ich bezdźwięcznych odpowiedników. Ma to bowiem znaczenie nie tylko dla formy, ale też treści wypowiedzi (np. mylenie wyrazów domek – Tomek, koza – kosa itp.).
Ćwiczenia słuchowe stanowią ważny element przygotowania do nauki czytania i pisania.
Proponuję więc kilka zabaw, będących ćwiczeniami słuchowymi:
1 – dziecko rysuje tyle kółeczek lub ustawia tyle klocków ile wyrazów jest w wypowiadanym przez nas zdaniu (posługujemy się zdaniami prostymi, unikając przyimków i spójników),
2 – dziecko wyklaskuje ilość sylab w „zadanym” przez nas wyrazie,
3 – wypowiadamy sylabę a dziecko kończy wyraz (np. ko… -ło, ko… -tek) i odwrotnie, dziecko mówi sylabę a my kończymy wyraz. Możemy wzbogacić to ćwiczenie o rzucanie piłeczki lub woreczka do dziecka z wypowiadaniem sylaby.
Życzę miłej zabawy.
Pozdrawiam.
Logopeda – Ewa Wojewódka.